Wanneer verstuurt u een betalingsherinnering
Er zijn geen regels hoeveel betalingsherinneringen je moet sturen behalve als uw klant een consument is.
Er zijn geen regels hoeveel betalingsherinneringen je moet sturen behalve als uw klant een consument is.
In 2012 is de wet incassokosten in werking getreden. Hierin is vastgelegd wanneer en hoeveel incassokosten er in rekening gebracht mogen worden. Consumenten genieten in Nederland nogal wat bescherming en zo zijn ook in deze wet diverse bepalingen opgenomen waarmee consumenten beschermd worden. De belangrijkste bepaling is wel dat er voordat er incassokosten in rekening gebracht mogen worden er nog een laatste betalingsherinnering, de zogenaamde 14 dagen brief, verstuurd moet worden.
Dit zijn de eisen van de 14 dagen brief die aan consumenten verstuurd moet worden:
De incassokosten moeten exact vermeld worden, het is dus niet voldoende om te zeggen dat er 15% van de hoofdsom in rekening gebracht gaan worden. Tevens dient de btw die eventueel van toepassing kan zijn, exact vermeld te worden. Daarnaast dient de betalingstermijn ook nog eens op een, door de rechtbanken vastgestelde, juridische wijze geformuleerd te worden.
Om aan de eisen van deze laatste betalingsherinnering te voldoen, raden we aan om van onze voorbeeldbrief gebruik te maken, deze voldoet altijd aan alle laatste wettelijke eisen.
De inhoudelijke tekst van de voorbeeldbrief betalingsherinnering voor consumenten kunt u het beste ongewijzigd laten. Sommige zinnen moeten exact geformuleerd zijn anders zullen de incassokosten bij een eventuele gerechtelijke incasso procedure resoluut door de rechtbank worden afgewezen.
Maak de keuze welke brief u nodig heeft of download ze allebei. Vul uw naam en e-mail adres in en u ontvangt direct een voorbeeldbrief die u kunt aanpassen en gebruiken.
De laatste betalingsherinnering door ons laten versturen
Zo werkt onze unieke pre incasso service:
Als ook de laatste betalingsherinnering niet helpt
Wanneer uw factuur niet betaald wordt, ook niet na het sturen van de laatste aanmaning wordt het tijd om serieuzere stappen te ondernemen. Wacht niet te lang met het inschakelen van een incassobureau. Hoe langer u uw facturen op laat staan hoe groter de kans dat deze nooit meer betaald gaat worden. Hou ouder de factuur hoe moeilijker het wordt om uw vordering te incasseren.
Als u ons incassobureau inschakelt dan zullen wij uw debiteur altijd correct maar rechtvaardig benaderen. In het minnelijke incassotraject, dat is de eerste fase zonder tussenkomst van bijvoorbeeld een rechtbank, benaderen wij uw klant meerdere malen op verschillende manieren. Uw debiteur schrijven we aan per e-mail, reguliere post, sms en aangetekende e-mail. Het belangrijkste middel is persoonlijk via de telefoon.
In deze eerste fase van het incassotraject proberen we primair een betaling te verkrijgen. Constateren we problemen dan zullen we deze proberen op te lossen. Eenvoudige geschillen worden direct door de behandelaar behandelt. Kan uw debiteur niet betalen? Dan wordt er een redelijke betalingsregeling afgesproken. Uiteraard houden we deze net zo lang in de gaten totdat de gehele vordering door uw klant betaald is.
Het indienen van uw openstaande factuur bij Bill Incasso is heel eenvoudig. Ons incassobureau werkt op basis van No Cure No Pay. De kosten worden hierbij zoveel mogelijk op uw debiteur verhaald.
Zo dient u uw openstaande factuur in: