Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u een selectie van veel gestelde vragen.

01 - Het incassotraject

Wat houdt een incasso traject in?

In het incasso traject, ook wel minnelijk traject genoemd, wordt uw debiteur door ons aangeschreven. Debiteur wordt daarnaast ook gebeld, via e-mail benaderd en eventueel wordt er met uw debiteur een betalingsregeling getroffen als dat de oplossing biedt.

Dit incasso traject neemt doorgaans zo’n 4 tot 6 weken in beslag. Mocht er dan geen resultaat bereikt zijn dan ontvangt u van ons een voorstel wat u met het dossier wenst te doen. Een gang naar de rechter is een optie maar mocht u dit niet willen dan kunt u het dossier op dat moment, als er niets betaald is, ook kosteloos laten sluiten.

Tevens is het mogelijk om het dossier in ons schuldbewakingstraject te laten plaatsen. Uw debiteur wordt dan om de zo veel tijd door ons benaderd.

Hoe werkt incasso bij Bill?

Na ontvangst van uw openstaande factuur gaat uw vaste behandelaar daarmee direct aan de slag. U debiteur wordt aangeschreven en net zo lang benaderd totdat er betaald is of er een andere oplossing bereikt is.

Hoe word ik op de hoogte gehouden van de stand van zaken?

Tijdens het aanmaken van een account kiest u een gebruikersnaam en wachtwoord, hiermee kunt u 24 uur per dag via onze website inloggen. In de online portal ziet u exact wat er in uw dossier gebeurd. Iedere actie die de behandelaar van het dossier neemt, wordt in het dossier vermeld.

Tevens kunt u via deze portal ontvangen betalingen doorgeven, reacties plaatsen, documenten uploaden, etc.

Wat gebeurt er als mijn debiteur in het incasso traject niet betaalt?

Wanneer uw debiteur niet betaald dan ontvangt u van ons meestal een voorstel om de openstaande factuur aan de kantonrechter voor te leggen. Met het vonnis wat vervolgens behaald wordt, kan er beslag bij de debiteur gelegd worden. Wij kunnen dit van A to Z voor u regelen.

Wilt u dit liever niet, dan kunt u nadat u het voorstel heeft ontvangen het dossier kosteloos laten sluiten. Een gerechtelijke procedure is bij ons dus nooit verplicht.

Hoelang duurt een gemiddeld incassotraject?

Dat is afhankelijk van een aantal factoren. In welke sector bent u actief, aan wat voor debiteuren levert u, etc.

Sommige openstaande facturen worden binnen enkele dagen geïncasseerd terwijl het in andere gevallen langer duurt. Doorgaans is binnen 30 dagen duidelijk of er zicht is op een oplossing of niet.

02 - Incasso opdracht indienen

Hoeveel herinneringen moet ik verstuurd hebben, voordat ik een incasso opdracht kan indienen?

Dat hangt er vanaf of uw debiteur een consument of een zakelijke partij is. Is uw debiteur een zakelijke partij dan zijn er geen wettelijke eisen waaraan u moet voldoen. Het is wel gebruikelijk dat u minimaal 1 herinnering verstuurd.

Is uw debiteur een consument dan moet u minimaal 1 herinnering versturen die aan een aantal wettelijke eisen voldoet alvorens u ons kunt inschakelen. Deze wettelijke eisen veranderen nogal eens. Uiteraard kunnen wij deze laatste aanmaning ook voor u versturen. Dien de openstaande factuur via onze website in en kies dan voor ‘pre-incasso”.

Hoe dien ik een opdracht in en wat moet ik aanleveren?

Indienen van een openstaande factuur is gemakkelijk. Maak een account aan via onze website en dien uw incasso opdracht bij ons in. Dit neemt ongeveer 5 minuten in beslag. Wanneer u uw factuur zelf indient, hoeft u verder niets aan te leveren. Mochten we de factuur later nodig hebben dan vragen we die alsnog bij u op.

Uw factuur naar ons mailen of opsturen mag natuurlijk ook. Herinneringen en overige documentatie mag u aanleveren maar dat hoeft niet perse. Doorgaans hebben we in eerste instantie genoeg aan de factuur.

Kan ik als particulier ook een incasso bij Bill starten?

Ja, in sommige gevallen wel. Dit hangt er wel van af waar het om gaat. Bij geldleningen moet u over een overeenkomst beschikken die door beide partijen is ondertekend. Oplichtingszaken (Marktplaats etc) behandelen we niet. Ook alimentatie- en familiezaken behandelen we helaas niet.

Twijfelt u of uw vordering in aanmerking komt? Neem dan alvorens uw zaak aan te melden eerst even via de contactpagina contact met ons kantoor op.

Kan ik ook een incassotraject starten voor een buitenlandse debiteur?

Bill incasseert alleen in Nederland en in Vlaanderen.

Overigens adviseren we u om bij klanten uit het buitenland nooit op krediet te leveren.

Is er een minimaal bedrag voor het starten van een incasso?

Nee, de hoogte van uw openstaande factuur maakt voor ons niet uit.

03 - Wat kost het mij?

Zijn er voor mij kosten?

Het minnelijk incasso traject voeren we geheel op basis van no cure no pay uit. Bij uw debiteur brengen we incassokosten in rekening. Bij volledige betaling, betaalt uw debiteur alle kosten. Wordt er niets betaald dan bent u ons ook verder niets verschuldigd.

Wat houdt no cure, no pay in?

In het minnelijk traject werken we geheel op basis van No Cure No Pay. Dat houdt in dat op het moment dat uw debiteur niet betaalt u ons verder ook geen kosten verschuldigd bent. Wordt er wel betaald dan betaald de debiteur de incassokosten.

04 - Over Bill

Wie zijn jullie?

Bill is een incassobureau dat zich al sinds 2003 bezig houdt met incasso op zowel zakelijke als particuliere debiteuren. We kunnen alles van A tot Z voor u regelen. Van het versturen van uw laatste aanmaning tot het laten leggen van beslagen bij uw debiteuren.

Doordat we een landelijk netwerk hebben van juristen en deurwaarders waar we mee samenwerken, kunnen we al uw openstaande facturen behandelen. Het maakt dus niet uit waar uw debiteur zich bevindt.

Hoe is kwaliteit bij Bill gewaarborgd?

Bill bestaat al sinds 2003 en heeft zich altijd louter bezig gehouden met incasso werkzaamheden. Wij beschikken dus over de nodige praktijkervaring. Daarnaast beschikt ons kantoor over een Stichting Derdengelden. De door ons ontvangen betalingen zijn dus bij problemen zeker gesteld.

Wie is mijn aanspreekpunt bij Bill?

Zodra uw factuur bij ons binnenkomt, wordt er een vaste behandelaar aan uw account toegewezen. Deze behandelaar behandelt uw dossier en ook eventuele volgende incasso opdrachten.

Wat is het voordeel van een incassobureau ten opzichte van een deurwaarderskantoor?

De voordelen zijn legio. Snelheid is onze grootste troef.

Waar een deurwaarder verdient aan gerechtelijke zaken hebben wij als incassobureau geen baat bij een gerechtelijke procedure. Deze zullen wij dan ook zo veel mogelijk proberen te voorkomen. Dat is voor alle partijen beter.

Desalniettemin starten we per jaar enkele duizenden gerechtelijke procedures. Door deze bulk aantallen hebben we uitstekende condities bij onze deurwaarder weten te bedingen. Levert u rechtstreeks bij een deurwaarder aan dan gaat dit uiteraard tegen de normale (hoge) tarieven.

05 - Het gerechtelijke incassotrajeect

Wat kost een gerechtelijke procedure?

Procederen bij de rechtbank is de laatste jaren een dure aangelegenheid geworden. Voordat we een procedure opstarten ontvangt u van ons een voorschot voor de te maken kosten (betekening dagvaarding, griffierecht, etc.). Zodra dit is betaald, wordt de procedure opgestart. Doorgaans kunnen alle gemaakte kosten op uw debiteur verhaald worden.

 

Wat als we naar de rechter moeten?

Soms is het nodig om uw vordering voor te leggen aan de kantonrechter. Met het vonnis dat daarmee verkregen wordt, kan er beslag gelegd worden bij uw debiteur. Denk daarbij aan loonbeslag, beslag op de bankrekening, etc.

Wij regelen het gehele proces voor u. Van dagvaarden tot het toezien op de executie van het vonnis. Door onze landelijke dekking maakt het niet uit waar uw debiteur gevestigd is.

Staat uw vraag er niet bij?

Stel uw vraag